Standard: Left Sidebar

  • Få oversikt med oppgaver i Teams

    Få oversikt med oppgaver i Teams

    Oppgaver i Teams gir det oversikt over gjøre mål på det samme stedet som du finner Chat, Team og filer. Det er gjøremålsappen To do, integrert med Teams.


    Oppgavelister i Teams.

    Se oppgavene dine i Teams
    Se oppgavene dine i Teams

    Når du bruker Teams for å få oversikt over oppgaver, jobber du i lister. Dine egne gjøremålslister som du administrer. Legg til oppgaver i ønsket liste. Merk de som viktig, Få oversikt over oppgaver du har planlagt, og dagens gjøre mål.


    Oppgaver fra andre systemer.

    I hverdagen må vi ofte forholde oss til flere systemer. Meldinger og møter i Teams. Kalenderen, innboksen og oppgaver i Outlook. Kanskje bruker du Planner for delte oppgaver. Oppgaver deles automatisk på tvers med disse løsningene. «Tilordnet meg» det er oppgaver som kommer fra Planner. I tillegg kan du se oversikt over oppgaver i Planner fra de ulike kanalene dine.


    Kom i gang nå.

    Gjøremålsliste med Planner og To Do er ny. Finner du ikke oppgavelisten i Teams-menyen, kan du tyvstarte med å legge til Planner, og se dine egne gjøremål.

    Klikk på de 3 prikkene, velg Planner. Og du er i Gang. Høyreklikk på ikonet, og velg «Fest» for å låse den på menyen.

    Fest Planner til menyen i Teams

    Sy alt sammen, få flyt i hverdagen

    Gjøremålsappen To Do, som oppgaver i Teams bygger på leveres som egen app. På alle plattformer. I den ser du oppgaver fra Teams, Planner og Outlook. Inkludert meldinger du flagger for å følge opp i Outlook.


    Bruk av oppgavelister.

    Ønsker du å se alle mulighetene, få gode råd og tips om hvordan du balanserer tiden din, og unngår at oppgaver og meldinger glipper i en travle hverdag?

    Da kan kurset «flyt i hverdagen» være noe for deg. Smart bruk av gjøremålslister, Teams, og Outlook. Inkludert To do.

    By geir Microsoft Teams
    20 okt
  • Summere måned i Excel

    Summere måned i Excel

    Slik kan du summere måned fra en dataliste med datoer i Excel. Omsetningen skal summeres per måned. Vi må gjøre noen knep i Excel for å få det til. Bruk av funksjonene Måned, Filtrer og Summer løser oppgaven for oss.


    Excel funksjonen måned.

    Excel funksjonen måned returnerer månedsnummer fra 1 til 12, basert på en dato. Januar er en tekstverdi i Excel. Januar1 derimot, tolker Excel som en dato. Gyldige beregningsdatoer:

    • =MÅNED(«Januar»&1) – Tolkes som dato av Excel, fordi vi kjeder sammen månedsnavnet med 1.
    • Denne virker ikke =MÅNED(12.02.2020), fordi verdien må være et serienummer for datoen.
    • =MÅNED(G18), virker når vi har en datoverdi i celle G18. F.eks 12.02.2020.

    Filtrere måneden fra en datoliste.

    Filtrer måned i Excel

    Excel funksjonen Filtrer er en matriseformel som lager en dynamisk liste basert på det kriteriet vi ønsker.

    • FILTRER(t_ordre[Omsetning];MÅNED(t_ordre[Dato])=MÅNED(F4&1))
    • t_ordre[Omsetning] er i denne øvelsen tallene vi skal summere i datalisten
    • MÅNED(t_ordre[Dato])=MÅNED(F4&1)), er kriteriet. List omsetningen, når kolonnen for dato = måneden vi skal summere.

    Summere måned i Excel.

    Summere måned Excel
    Summere måned Excel

    Det er fristende å bruke Summer.Hvis eller Summer.Hvis.Sett her. Men de virker ikke sammen med andre funksjoner.

    Løsningen er å summere listen vi fikk med Filtrer-funksjonen. Smart?

    • =SUMMER(FILTRER(t_ordre[Omsetning];MÅNED(t_ordre[Dato])=MÅNED(F4&1)))

    Video – Slik summerer du en måned i Excel.

    Summere måned fra en datoliste i Excel

    Lære mer Excel – eller få hjelp.

    Kontakt meg om du trenger hjelp med Excel og regnearkene dine. Ønsker du å lære mer Excel anbefaler jeg en av disse.

    Excel kurs for viderekommende. Når du kan litt Excel og vil bli flinkere. Jobb raskere og mer presist i Excel enn noen gang.

    Lær de nye matriseformlene. Lær det grunnleggende med de ny matriseformlene i Excel, inkludert Excel funksjonen filtrer.


    Last ned eksempelet

    By geir Excel
    15 okt
  • Hvordan summere kvartal i Excel

    Hvordan summere kvartal i Excel

    Når du skal summere kvartal i Excel, må du kombinere flere funksjoner. Det finnes ingen funksjon for kvartal, og vi kan ikke bruke Summer.Hvis.Sett. Men det finnes en løsning, og her er den.


    Finne måned i Excel.

    Det første vi må gjøre, for å summere kvartal, er å finne riktig måned. Ved å bruke funksjonen for måned finner vi riktig verdi for måneden, og kan finne kvartalet. Alle dato-/kalenderfunksjoner i Excel returnerer tallverdier. Slik at vi kan bruke dem til å gjøre beregninger med. Det inkluderer funksjonen Måned.

    =måned(12.01.2020) gir oss verdien 1, siden Januar er den første måneden.


    Finne kvartalet i Excel

    Året er delt inn i 4 kvartaler. 1-3, 4-6, 7-9, 10-12. Så når funksjonen måned gir oss verdien 2, er det andre kvartal, 8 er tredje kvartal.

    For å finne kvartalet bruker vi Excel-funksjonen Xoppslag. Xoppslag har noen egenskaper vi bruker her. Du kan søke etter verdi en annen tabell, og du kan finne den nærmeste (minste verdien).

    Her er det 2 tabeller. En med salg, med kolonnen datoen for salget. Og en tabell som deler året inn i kvartaler.

    Finne kvartal i Excel
    Finne kvartal i Excel

    Excel-funksjonen Xoppslag søker etter en verdi, for å returnere det vi ønsker. Her søker vi etter månedsverdien, men det vi ønsker, det er i tabellen for kvartaler

    =XOPPSLAG(MÅNED(t_salg[@Dato]);t_kvartal[Startmåned];t_kvartal[Kvartal];;-1)

    • MÅNED(t_salg[@Dato]), finner en tallverdi for måneden i salgstabellen
    • t_kvartal[Startmåned, vi bruker resultatet fra Måned, og slår opp en verdi i tabellen over kvartaler
    • t_kvartal[Kvartal], er svaret vi ønsker i retur, basert på det vi finner i kolonnen for startmåned.
    • ;; Her kan du legge inn en feilmelding til brukere. Den bruker vi ikke i dette tilfellet
    • -1; den er viktig. For vi skal ikke finne eksakt svar. Men den nærmeste minste. Om Måned returnere verdien 8, så er den nærmeste minste verdien 7. Og 7, det er starten på tredje kvartal. Svaret er 3.

    Summere kvartal i Excel.

    Normalt bruker vi summer.hvis.sett når vi skal summere en kolonne på et eller flere kriterier i Excel. Men summer.hvis.sett krever kolonnen, og vi kan ikke bruke resultatet fra funksjonen Måned. Du må bruke Summerproduk her.

    Summerprodukt er Excel-funksjonenes verktøy på boks. Når ikke noe annet virker, så løser den ofte utfordringen.

    Her er summeprodukt todelt. 1. Vi skal finne kvartalet. Om kvartalet er riktig, skal vi gange opp med omsetningen.

    =SUMMERPRODUKT((XOPPSLAG(MÅNED(t_salg[Dato]);t_kvartal[Startmåned];t_kvartal[Kvartal];;-1)=H16)*(t_salg[Omsetning]))

    • (XOPPSLAG(MÅNED(t_salg[Dato]);t_kvartal[Startmåned];t_kvartal[Kvartal];;-1)=H16), finner riktig kvartal, og returnerer SANN(1) eller USANN(0) resultatet av xoppslag er lik referansen i celle H16
    • t_salg[Omsetning], er like omsetningstallet.

    Når vi ganger SANN(1) eller USANN(0) med omsetningen og summerer alt, vinner vi omsetningen for kvartalet. Summeprodukt gjør akkurat det. Ganger matrisen for oss.


    Videoinstruksjon

    Summere kvartal, instruksjonsvideo

    Excel kurs og tjenester

    Ønsker du hjelp med Excel, eller å lære mer så tilbyr jeg både konsulenttjenester og kurs.


    Last ned eksempel på summere kvartal

    Last ned eksempelet her

    By geir Excel
    14 okt
  • Få oversikt med Outlook kategorier

    Få oversikt med Outlook kategorier

    Outlook-kategorier er et styringsverktøy, brukt riktig vil du få bedre oversikt over oppgavene dine, gjøre innboksen din mer effektiv og strukturert. Antagelig den mest undervurderte og oversette muligheten for å gjøre dagene dine mer effektive.


    Hva er Outlook kategorier.

    Outlook kategorier er merkelapper du setter på e-post, oppgaver, flagg som skal følges opp eller avtaler i kalenderen. Med egne fargekoder på hver kategori.


    Eksempler på kategorier i Outlook

    Det finnes ingen fasit på hva som er riktig kategorier, kategorier er litt som mapper, det er individuelt hva som er riktig. Tilpasset hverdagen vår, og hvordan vi jobber. Når du skal bruke kategorier i Outlook vurder hvordan du ønsker gjøremålslisten din skal se ut. Og velg kategorier du kommer til å søke på. Hva skal du merke en e-post med, for å finne den igjen.

    Tre kategorier kategorier jeg anbefaler deg å ha:

    • Venter på svar. Har du sendt en e-post der du må ha svar for å få gjort din jobb. Flagg den for oppfølging og merk den med kategorien «Venter på svar». Så er du i forkant, og unngår uønskede henvendelser.
    • I dag. Det du skal gjøre i dag. Spesielt om du har en innboks som fylles opp fortere enn du rydder unna. Da forsvinner det vi skal huske ut av skjermen.
    • Kontakt. Den bruker du når du mottar er en e-post der du må følge opp med telefon, chat, eller svare på e-posten. Kombiner gjerne med i dag, om det skal gjøres i dag.

    Flagg for å følge opp gjøremål.

    Kombiner kategorier og fargekoder i Outlook med å flagge dem for oppfølging, velg når du skal følge opp oppgaven når du flagger. Ved å kombinere flagg/oppgaver og kategorier bygger du din egen gjøremålsliste i Outtlook.

    Gjøremålsliste i Outlook
    Gjøremålsliste i Outlook

    Kategorier i kalenderen.

    Bruker du kategorier går det igjen i alle Outlook-vinduene dine. Søke og filtrere epost etter kategorier er raskere enn å lete. Og du får det også igjen i kalenderen. Møter kan merkes med de sammen fargene og kategoriene som oppgavene. Da ser du hva slags type møter du har. I tillegg vil du se oppgaver du skal gjøre. Og får en oversikt over møter og oppgaver i samme visning. Har du tid til alle oppgavene, og møtene. Sånn egentlig?

    Arbeidsuken med gjøremål og møter
    Arbeidsuken med gjøremål og møter

    Verktøy er ikke viktig – vaner er.

    Når jeg holder kurs i hvordan du kan jobbe bedre og unngå at ting glipper i hverdagen. Spør jeg alltid hva de ansatte gjør nå, blant annet om hvor ofte de mottar uønskede påminnelser på ting de skulle ha gjort. Uansett om de bruker en app, Excel, eller penn/papir så er fordelingen overraskende lik. Det hjelper ikke med gode verktøy til gjøremålslister, om de ikke er en del av vanen og arbeidskulturen.

    Vaner kan endres, og arbeidskultur kan forbedres.

    På kurset «Flyt i hverdagen», lærer du hvordan du kan få noen bedre vaner når du bruker Outlook, Teams, To Do og Planner. Være i forkant så du er ajour eller i forkant. Unngår du at tiden din blir spist får du mer tid til det uventede på jobb. Tid til familie, venner, og interesser. Unngår å bli kontorfast.

    By geir Microsoft Teams
    08 okt
1 5 6 7 8 9 10 11 16
Spisskompetanse er verdifullt.
Øk kompetansen din
Vil du ha hjelp?

Geir Hogstad - Excel entusiast

Send en uforpliktende forespørsel på:  post@365norge.no