Standard: Left Sidebar

  • Finne riktig kolonne i Excel.

    Finne riktig kolonne i Excel.

    Det er ikke bare rader som endrer seg i Excel. det kan kolonner også gjøre. Så hvordan finner du riktig kolonne i Excel, når listen endrer seg? Det kommer nye nye kolonner, slettet kolonne, kolonner endre navn.


    Finne riktig kolonne i Excel.

    Finne riktig kolonne i Excel
    Finne riktig kolonne i Excel

    Stjernene i øvelsene for å finne riktig kolonne i Excel er Xoppslag og Indeks. To oppslagsfunksjoner, som vi også kan benytte for å finne kolonner, ikke bare rader.


    Øvelse 1 – Lag dataliste med kolonneoverskrifter.

    Vi skal snu overskriftsraden på, og lage en vertikal dataliste, på et utvalg av kolonnene. Overskriftene fra kolonne «Vare 1», «Vare 2», «Vare 3» skal bli en vertikal dataliste.

    Formel:

    =TRANSPONER(INDEKS(t_ordre[#Topptekster];;2):INDEKS(t_ordre[#Topptekster];;KOLONNER(t_ordre[#Topptekster])-1))

    Forklaring:

    Transponer, snur listen fra horisontalt (kolonner) til rader.

    Vi skal hente kolonner fra; INDEKS(t_ordre[#Topptekster];;2) er kolonnen vi skal starte i, kolonne nummer 2

    Vi skal hente kolonner til; INDEKS(t_ordre[#Topptekster];;KOLONNER(t_ordre[#Topptekster])-1))

    Kolonner teller hvor mange kolonner det er i tabellen. Det betyr at vi kan sette inn, og slette kolonner i tabellen, og fortsatt vite hvor mange det er.

    Vi trekker fra 1, fordi den siste varen er i den nest siste kolonnen.


    Øvelse 2 – Slå opp og finn en verdi fra en valgfri kolonne.

    Når kolonnene endre seg, både i innhold og antall, må formlene du bruker i Excel ta hensyn til det. Så vi slår opp og finner riktig kolonne, med riktig verdi, basert på slik det er. Ikke hva det var, eller hva i tror det er.

    Basert på resultat i øvesle 1, skal vi np finne riktig verdi i riktig kolonne og riktig rad. Selv om kolonneoverskriftene endrer seg.

    Formel:

    =XOPPSLAG(«X»;t_ordre[Tilbud];INDEKS(t_ordre;;XSAMSVAR(H9;t_ordre[#Topptekster]));»»)

    Forklaring:

    Xoppslag henter en verdi fra riktig kolonne, når det står en «X» i kolonnen for t_ordre[Tilbud]

    INDEKS(t_ordre;;XSAMSVAR(H9;t_ordre[#Topptekster]));»») finner kolonnen kolonnen vi skal hente tall fra.

    Tabellen heter t_ordre.

    Xsamsvar finner riktig kolonnenummer (tallverdi) når vi søker etter det det som står i H9 i overskriftsraden for tabellen t_ordre[#Topptekster].


    Videoinstruksjon.

    Bruk formlene over, gjør som i videoen, så vil du få en dynamisk matrise, og en rapport som gir riktig resultat hver gang.


    Neste steg.

    Excel er et fantastisk verktøy, og det endrer seg heel tiden. Er du oppdatert, og bruker du tiden din riktig?

    Lær de nye matrise formlene og bruk mer tid på det du er god til.

    Gratis innføring.

    Lær de nye matriseformlene på gratis webinar.

    Kurs

    Delta på et kurs, og oppdag muligheten Excel gir deg.

    Få hjelp.

    Enten du vil lære, eller du vil bruke mer tid på det du egentlig skal.


    Om Hogstad rådgivning.

    Hogstad Rådgivning er et enkeltmannsforetak drevet av Geir Hogstad. Oppdatert på de siste mulighetene i Excel. Effektiv og opptatt av å gjøre vanskelige ting enkelt.

    By geir Excel
    19 mai
  • Bruk av flytsymbolet # i Excel.

    Bruk av flytsymbolet # i Excel.

    Har du Office 365 av Excel er dynamiske matriser og bruk av flytsymbolet # i Excel det smarteste du kan lære. Du sparer tid i Excel, får bedre presisjon.

    Lister, tabeller og matrise.

    Det finnes 3 ulike former for datalister i Excel:

    • Liste
    • Tabell
    • Dynamisk matrise

    Det eneste som er sikkert, det er de 2 første, de vil endre seg over tid. Fra dag til dag, måned til måned. Og hver gang må du oppdatere formlene dine. Eller klippe og lime data fra en tabell til en rapport.

    En dynamisk matrise, det er rapport basert på dine betingelser, fra dataene i en liste eller tabell. Og den endrer seg automatisk, når du bruker flytsymbolet # i Excel. Det er matriser som endrer seg, eller flyter som det heter.


    Bruk av flytsymbolet # i Excel

    For å kunne benytte flytsymbolet må du ha en dynamisk matrise. Du setter inn # bak cellereferansen, så vil den dynamiske matrisen flyte, og automatisk bli oppdatert når datalisten endres.

    • Summer (C5:C15), summerer fra cellereferanse C5 til og med C15
    • Summer (C5#) Summere fra C5, og så langt ned som den dynamiske matrisen er.

    Eksempel på bruk.

    Summer en liste med #

    I eksemplet lages det en en sortert, unik liste med avdelinger. Avdelingslisten blir dynamisk. Og vi kan bruke # sammen med Summer.Hvis.Sett for å få riktig resultat. Hver gang, og en gang for alle.

    Formel:

    =SUMMER.HVIS.SETT(t_lønn[Lønn];t_lønn[Avdeling];F3#)

    Hva den gjør:

    Summerer tallene i kolonnen t_lønn[Lønn] når innholdet i t_lønn[Avdeling] stemmer med den dynamiske matrisen F3#


    Lære mer om flytsymbolet og dynamiske matriser.

    Velg et kurs fra kursoversikten, eller et kurs som er spesiallaget dor utt fag. Om du jobber med HR, eller økonomi.


    Hjelp og rådgivning.

    Enten det er for å lære, få tid til overs eller begge deler. Så kan jeg hjelpe deg å optimalisere dine egne rapporter. Ta kontakt for et tilbud.

    By geir Excel
    14 mai
  • Matriser og tabeller i Excel

    Matriser og tabeller i Excel

    Når vi jobber med data ligger informasjonen i lister, tabeller eller matriser. Hva er forskjellen, og når skal du bruke matriser og tabeller i Excel.


    Lister, matriser og tabeller i Excel.

    Lister, matriser og tabeller i Excel.
    Lister, matriser og tabeller i Excel.

    Introduksjon til datalister i Excel. Kort fortalt, før vi går i detaljer

    • Dataliste i Excel. Er en uformatert liste med rader og kolonner. Referansene i formler uttrykkes med å angi celleverdien, eller celleområdet. «Dato» i illustrasjonen har cellereferanse B5. Skal vi summere omsetningen blir formelen =Summer(D6:D11)
    • Tabell i Excel. En tabell i Excel er en formatert dataliste. Tabellen har et navn, og hver kolonne er en referanse med egen adresse. Cellen (Dato) i tabellen har referanse Tabell1[[#Topptekster];[Dato]]. Formelen for å summer omsetningen blir. =SUMMER(Tabell1[Omsetning]).
    • Dynamisk i matrise i Excel. En dynamisk matrise i Excel er en liste fra en dataliste eller tabell, generert med formler. Du kan kombinere dynamiske formler med klassiske formler. =FILTRER(Tabell1[Omsetning];Tabell1[Selger]=»Steinar») vil filtrere omsetningen når selger er lik «Steinar». =SUMMER(FILTRER(Tabell1[Omsetning];Tabell1[Selger]=»Steinar»)) vil summere omsetningen når selger er lik «Steinar».

    Lag en tabell i Excel.

    Lage en tabell i Excel
    Lage en tabell i Excel

    Du bør alltid gjøre om datalisten din til en tabell i Excel. En tabell er enklere å forstå når du bruker datalister sammen med formler. I Tillegg kan du sette inn totalrad for hver kolonne. Totalrad kan summere, finne gjennomsnitt, antall rade, største og minste verdi.

    Du kan filtrere og sortere for å finne de radene du ønsker.

    Lag en tabell i Ecxel med å merke datalisten din og bruk hurtigtasten Ctrl T. Eller velg sett inn tabell fra båndet.


    Dynamiske matriser i Excel

    Matriser i Excel er dynamisk. De lages med funksjoner, og resultatet flyter. Basert på hva du ønsker å vise, og dine betingelser.

    De vanligste funksjonene for å lage dynamiske matriser i Excel er:

    • Unik, lag et unikt utvalg fra datalisten. For å få presise rapporter og kontrollsjekk listen.
    • Sorter og Sorter.Etter. Sortere datalisten din. Kombinert med unik eller Filtrer.
    • Filtrer. Filtrer radene du ønsker fra datalisten, i de kolonnene du velger, basert på ett eller flere kriterier. Alle salgene i Mai. Alle ordre over 4000. Alle salgene mellom 2 datoer.
    • Flytsymbolet #. Brukes som cellereferanse for å identifisere dynamiske matriser.
    Bruk av flytsymbolet i en dynamisk matrise

    Hva bør du gjøre.

    1. lag alltid en tabell av datalisten.
    2. Gi tabellen din et navn.
    3. Kopier nye data inn i tabellen, så vil formlene dine fortsette å fungere.
    4. Bruk dynamiske matriser for å lager presise rapporter raskt. Når du skal identifisere tall for å ta beslutninger eller presentere tall for andre.

    Neste steg.

    Oppdag de nye mulighetene i Excel, eller få hjelp til å optimalisere dine egne lister. Å jobbe med matriser og tabeller i Excel blir aldri det samme igjen når du kan knepene.

    Dynamiske matriser og lister webinar

    Få en gratis introduksjon til de nye matrise funksjonene.

    Dynamiske lister kurs

    Lær hvordan du kan analysere og få innsikt raskere enn noen gang.

    Dynamiske lister hjelp

    Få hjelp til å optimalisere dine lister. Kanskje den beste måten å lære på

    .


    Om Hogstad Rådgivning.

    Hogstad Rådgivning er et enkeltmannsforetak drevet av Geir Hogstad. Min jobb er å gjøre din enklere. Kurs når du trenger kompetanse, hjelp når kunnskapen eller tiden din ikke strekker til.

    By geir Excel
    06 mai
  • Vær aktiv på Teams

    Vær aktiv på Teams

    Engasjement på Teams kan være både sosialt og profesjonelt. Dele kunnskap og sosiale aktiviteter. Vær aktiv på Teams med de verktøyene du allerede har. Telle skritt, syklet distanse eller oppdatere fantasy league. Bli inspirert, lære og skape engasjement.


    Vær aktiv på Teams.

    Eller mer riktig kanskje, bruk Teams når du og dine kolleger er aktive. Det er populært å arrangere ulike former for interne konkurranser og mosjonsaktiviteter.

    • Telle skritt,
    • Sykle til jobben.
    • Fantasy league, med intern konkurranse på jobb.

    Aktivitetskonkurranse på jobb, med Teams.

    Aktivitetskonkurranser er morsomme, kollegene blir sprekere, og de lærer Teams. På den morsomme måten. Du definerer mål og skaper aktivitetskonkurransen. De ansatte melder inn med Teams. Følger med, og blir oppdatert på Teams.


    Bruk Forms til å lage aktivitetskonkurransen på jobb.

    Alt ligger på Teams. På Teams ligger det flere verktøy, her skal du benytte: Forms, for å skape det skjemaet kollegene skal rapportere inn det de gjør når bedriften har aktivitetskonkurranser.

    Skjema for aktivitetskonkurranse på Forms
    Skjema for aktivitetskonkurranse på Forms

    Rapporter og konkurranser.

    Aktivitetskonkurranser er morsomst når de blir akkurat det. Konkurranser. Konkurrere mot seg selv, konkurrere med andre, og være på lag. Forms oppdatere Excel. Og når informasjonen ligger i Excel, da kan du lage de rapportene du og kollegene ønsker å se. Hvem har flest skritt, hvem har syklet lengst. Totalt, og denne uken. Du velger.

    Trimkonkurranse i Excel.
    Trimkonkurranse i Excel.

    Vær aktiv – bruk mobilappen på Teams.

    De fleste som deltar i aktivitetskonkurranser på jobb, gjør det utenfor jobb. Med alt på Teams, kan de melde inn når de er aktive på mobilen.

    Vær aktiv - bruk mobilappen
    Vær aktiv – bruk mobilappen

    Neste steg.

    Engasjer kollegene dine, skap et aktivt og lærerikt arbeidsmiljø med en Workshop. På 2 timer lærer du.

    • Hvordan du lager og deler et skjema for aktivitetskonkurranser på Teams, med Forms.
    • Lage rapporter i Excel.

    Lærdommen fra sosiale aktiviteter på Teams, kan dere ta med dere videre, når dere skal jobbe i Teams. Bruk av Teams. Og Formlene for å lage gode rapporter i Excel vil du ofte ha nytte av.

    Praktisk informasjon:

    • Varighet: 2 timer
    • Pris: 2 499,- kroner (for inntil 6 deltagere fra bedriften)
    • Formål: Ha en ferdig løsning så du kan begeistre dine kolleger med aktivitetskonkurranse etter workshopen.

    Hvem blir den første som melder inn 11 000 skritt. Premier motiverer, men først må du komme i gang.


    Tips for aktivitetskonkurranser på arbeidsplassen.

    Trenger du noen tips for hva slags aktiviteter du kan starte med for å komme i gang med arbeidsplassen som arena for fysisk aktivitet kan du lese mer her.

    06 mai
1 2 3 4 5 6 7 16
Spisskompetanse er verdifullt.
Øk kompetansen din
Vil du ha hjelp?

Geir Hogstad - Excel entusiast

Send en uforpliktende forespørsel på:  post@365norge.no