Mini Images: Right Sidebar

  • 25. august 2020

    7 mest brukte funksjonene i Excel

    I følge Microsoft er dette de 7 mest brukte funksjonene i Excel, på norsk. Mange av de mest populære brukes sikkert av gammel vane, så jeg har lagt inn noen anbefalinger. Noen bedre alternativer enn de som er mest brukt.


    Hvordan Bruke Excel.

    Hvordan bruke Excel? Det er mange måter å bruke Excel på, dette er de vanligste formlene, når andre bruker Excel. De mest populære Excel-funksjoner på Norsk. Med eksempler.


    Finn rad.

    Excel funksjonen Finn. rad (vlookup) på Engelske topper listen over de mest brukte funksjonene i Excel. Finn.Rad bruker du for å finne data i en tabell eller liste.

    Forslag Ikke bruk Finn.rad. Du kan bli lurt av svaret. Et bedre alternativ: Xoppslag

    Excel finn rad og Xoppslag
    Excel finn.rad vs Xoppslag

    Formel:

    =FINN.RAD(Søkeverdi;Søkeområdet;kolonneineks;Søkeområdet)

    Forklaring:

    • Søkeverdi, verdien du vil finne.
    • Søkeområdet, området du skal søke i
    • Kolonneindeks, kolonnen hvor svaret befinner seg. Tell fra venstre mot høyre.
    • Søkeområdet, valgfritt. Bestemmer om du skal ha nøyaktig treff. (SANN) eller tilnærmet treff (USANN) vi ønsker nesten alltid nøyaktig treff, og det er standard. Så denne kan du hoppe over)


    Excel Hvis

    Hvis funksjonen sammenligner verdier og du velger hva som skal skje når sammenligningen stemmer, eller ikke stemmer. scorer hjemmelaget flere mål enn bortelaget blir det H. hvis ikke blir det B.

    Forslag. Hvis.Sett. noen ganger, for eksempel i en fotballkamp er det flere enn 2 muligheter. Det er 3. Bruk Hvis.Sett om du må teste på flere vilkår enn bare ett.

    Excel Hvis
    Excel Hvis og Hvis.sett

    Hvordan bruke Summer i Excel

    Excel summer gjør akkurat det. Summerer et valgt område. Resultatet kommer i den cellen hvor du benytter funksjonen.

    Excel summer
    Excel summer

    Antall.Hvis

    Antall.Hvis er en funksjon du bruker når du skal telle antall forekomster, med ett kriteriet. Hvor ofte har vi solgt Pølse.

    Forslag. Bruk Antall.Hvis.Sett. Skal du bruke flere kriterier, hvor ofte har vi solgt pølse i januar, for mer enn 4000,- kroner må du bruke Antall.Hvis.Sett. Men Antall.Hvis.Sett fungerer med kun et kriterie også, så bruk den.

    Excel AntallHvis og Antall.Hvis.Sett
    Excel AntallHvis og Antall.Hvis.Sett

    SummerHvis

    Når du skal summere basert på et kriterie brukt du SummerHvis.

    Forslag. Bruk Summer.Hvis.Sett. Summer.Hvis.Sett kan summere verdier basert et eller flere kriterier. Hva er omsetningen av pølser. Eller hvor mye har Hansen solgt av pølser.

    Excel summerHvis og Summer.Hvis.Sett
    Excel summerHvis og Summer.Hvis.Sett

    Kjede.sammen

    Den første tekstfunksjonen, og den eneste er Kjed.Sammen. (egentlig kjede.sammen, Concatenate, men den er erstattet). Bruk Kjed.sammen når du skal slå sammen eller kombinere tekst, innhold, fra flere celler.

    Forslag, bruk Tekst.Kombiner når du skal ha skilletegn for å bryte opp teksten

    Kjedsammem eller tekst kombiner
    Kjedsammem eller tekst kombiner

    Gjennomsnitt

    Den 7 og siste på listen over mest brukte funksjoner fra Microsoft er Gjennomsnitt. Finn gjennomsnittet i et utvalg. Kombiner den med Antall.Hvis.Sett for å se hvor mange som er over gjennomsnittet, eller med Hvis, for å gi en melding når noe er større, eventuelt mindre enn gjennomsnittet

    Excel gjennomsnitt
    Excel gjennomsnitt

    De mest brukte funksjonene i Excel.

    Du kommer langt med de vanligste og mest brukte funksjonene i Excel, men Excel gir det et hav av muligheter.


    Lær mer Excel.


    Gratis webinar

    Lær de 4 vanligste funksjonen i Excel:

    • Hvis
    • Antall Hvis Sett
    • Summer Hvis sett
    • Xoppslag

    Excel kurs

    Excel kurs på flere nivåer.

    Du finner et kurs som passer, enten du er nybegynner eller litt erfaren.

    Excel hjelp

    Ofte den beste måten å lære på. Løse dine utfordringer

    Kontakt meg, og få svar på dine spørsmål.

    Kilde: Microsoft.

    By geir Excel
  • 24. august 2020

    Gjøremålsliste i Teams.

    Hvordan går du frem når du skal sjonglere hverdagens mange små og store oppgaver og en gjøremålsliste i Teams? Teams er arbeidsflaten din, og med tilleggsproduktene Planner og To-Do kan du få oversikt over det du skal skal gjøre. I tillegg får du oversikt der du antagelig jobber mest. I oppgaveoversikten din i Outlook.


    Bruk av Planner i Teams

    Planner teams
    Planner i Teams

    Planner er app som du kan legge til i et eller Team i den kanalen du ønsker for å få en oversikt over gjøremål og oppgaver som flere i avdelingen prosjektet eller bedriften jobber sammen på.

    Du må legge til Planner i en fane i den kanalen hvor du ønsker oversikt over gjøremålene. En gjøremålsliste i Teams som viser egne oppgaver, og felles oppgaver. Gjøremålene organiserer i det som kalles «bøtter». Der legger du til oppgaver. Når du legger til oppgaver i Planner kan du blant annet definere:

    • Hvem som har ansvaret
    • Start- og ferdig-dato
    • Status på fremdrift
    • Prioritet
    • Legge til vedlegg

    Mine gjøremål i Teams.

    To-Do Teams
    Microsoft to-do Teams

    Hver enkelt kan gå inn Teams for å finne personlige oppgaver. Men jeg anbefaler å bruke gjøremålsappen To-Do til egne oppgaver. I To-Do kan du ha flere lister for oppgavene dine. Kobler du To-Do til Planner vil det komme en egen liste for oppgaver som er lagret i Teams og planner.

    Oppgaver i Outlook

    Outlook Oppgaver i Teams

    Vi jobber ofte sammen med andre i Teams, men hverdagen skjer i Outlook. Mange bruker innboksen og mapper som huskeliste for det som skal gjøres, men det du bør gjøre. Det er å bruke oppgavelisten i Outlook for det den er verdt. Det gir deg bedre oversikt, og det er bedre Outlook husker, enn at vi glemmer.


    Lær mer om bruk av Teams.

    Ønsker du å lære mer om hvordan du organisere dagene din og mulighetene du har for å følge opp og få oppgavene dine gjort i Teams? Kontakt meg her.

    By geir Microsoft Teams
  • 18. august 2020

    Når jeg får tid.

    Oppgavelister eller system for gjøremål og det vi må gjøre, det har vi. Men så dukker det opp ting som vi skal se nærmere på en dag. En dag vi får tid. Og det er ofte i den bunken vi finner det som gjør oss bedre, og jobben vår mer interessant.

    Artikkelen du fant på nett og tenkte lese, dokumentet du fikk av en kollega, eller fikk på seminar. Som du skulle lese bedre, en dag. Viktige for trivselen vår på jobb, og et godt avbrekk i hverdagen. Gir oss kunnskap, kunnskap som gjør oss bedre enn konkurrentene, inkludert kunnskap om konkurrentene. Bare vi finner det, når vi trenger det, og endelig har tid. Så her er tipset, lag deg en «Når jeg får tid» liste. Bruke To-Do.


    Når jeg får tid liste.

    Det er mange fordeler med å ha en egen «når jeg får tid til» liste.

    • Vi utvikler oss faglig, kunnskap er et konkurransefortrinn.
    • Andre er interessert i det samme. Mer enn en gang har jeg fått spørsmål fra kunder og kolleger, og fant svaret i listen over ting jeg hadde tenkt å gjøre.
    • Vi får ryddet i innboksen. Det er ikke noe vi må, så det kan med fordele fjernes fra Innboksen vår.

    Lag en liste med To-do

    To-Do er en gjøremåls app fra Microsoft er tilgjengelig for deg som bruker Office 365. I To-do kan du lage dine egne lister, og den listen kan du fylle med innhold manuelt, eller fra Outlook.

    Oppgaveliste to do
    Gjøremålsliste To-Do

    Gjøremålsliste med To-Do

    I gjøremålslisten kan du lime inn lenker, laste opp dokumenter. Om det er noe du til slutt må gjøre, kan du legge til påminnelse og forfallsdato. Har det du ønsker å gjøre når du får tid kommet på e-post. Kan du flagge e-post. Så flytte den til «når Jeg får tid» listen.

    To-Do kommuniserer med Outlook (og Planner). Aktiviteter du legger inn i To-Do merkes med flagg i Outlook.


    Bli mer effektiv med oppgavelister.

    Lær knepene der du bruker Teams, Outlook, Planner og To Do for å få flyt i hverdagen.

    By geir Microsoft Teams
  • 14. august 2020

    Lag en toppliste i Excel

    Hvem har den største ordren? Hva har vi solgt mest av? Vi har ofte mye data i Excel-listene våre, her skal vi bruke det til å lage en toppliste i Excel. Finne de 3 største ordrene, og hvem som solgte dem.


    Excel-funksjoner vi bruker for å finne største verdier.

    Det finne flere funksjoner for å finne den største verdien i Excel, her skal vi bruke en der du kan velge om du skal finne den største verdien, nest største verdien, tredje stør verdien også videre. For å lage eoppliste i Excel, bruker vi disse funksjonen

    • N.størst; Finner den «n» største verdien
    • Unik: Lager en liste med unike verdier i Excel
    • Filtrer: Lager en liste i Excel basert på et eller flere kriterier.
    • Transponer: Snur listen

    Nederst finner du regneark med eksempel på Excel-funksjonene brukt i denne øvelsen.


    Video: Slike lager du toppliste i Excel

    Lag en toppliste i Excel

    Excel tjenester og kurs

    Jeg tilbyr hjelp og kurs i Excel til bedrifter og profesjonelle. Kontakt meg om du ønsker å bruke mindre tid i Excel, og jobbe raskere. Enten du vil ha kurs, eller du har noen regneark du bruker for mye tid i.


    Last ned eksempel på funksjoner

    By geir Excel
1 8 9 10 11 12 13 14 16
Spisskompetanse er verdifullt.
Øk kompetansen din
Vil du ha hjelp?

Geir Hogstad - Excel entusiast

Send en uforpliktende forespørsel på:  post@365norge.no