En gjøremålsliste app skal hjelpe oss å huske, gjerne være i forkant. Unngå ubehagelige påminnelser. Men hva skal du bruke? Her er 6 forslag til hva du kan bruke. Antagelig har du allerede apper som du kan bruke. Bruke til å organisere oppgaver, og følge.


Gjøremålsliste i OneNote

Først det finnes 2 utgaver av OneNote når du har Office 365. OneNote for Windows 10, som er installert på Windows 10. Den skal du ikke bruke. Bruk OneNote appen.

I OneNote appen kan du organisere gjøremålene dine etter sider, så hver side blir en slags liste. Skriv inn en tekst, flagg det. Og du får oppgaven i Outlook. Et godt alternativ om du bruker OneNote mye, og skal flagge ideer for oppfølging. Så du ikke glemmer dem.


Oppgaveliste i Excel

En oppgaveliste eller gjøremålsliste i Excel blir mer en huskeliste, enn ett hjelpeverktøy. Kanskje bedre for å planlegge aktiviteter i familien eller profesjonelt i bedriften. Det finnes ferdige maler for oppgaveplaner i Excel. Søk etter gjøremål, eller oppgaveplan når du oppretter ett nytt Excel-dokument.

Jeg har laget en oppgaveliste med kalender som du kan bruke til egen oppgaver. Eller for å dele oppgavelisten med andre på Teams. Les mer, og last ned her.


Oppgaver og flagg i Outlook

For veldig mange av oss kommer de fleste oppgavene på e-post. I tillegg sender vi e-post til andre for å få hjelp til egne oppgaver. Det er 3 ting du bør kunne for å få en god gjøremålsliste i Outlool:

  • Flagge e-post
  • Legge til oppgaver i Outlook
  • Organisere gjøremålslister med farger/kategorier.

Får du de fleste oppgavene på e-post. Er Outlook det beste stedet for å lage gjøremålsliste. En av fordelene er at det også er kalenderen vår. Så du kan sette av tid til egne oppgaver.


Gjøremålsliste i Teams

Mer og mer av tiden vår tilbringes i Teams. Teams har innebygget app for gjøremålsliste og oppgave oppfølging. Det finnes 2. Planner, oppgaver du gjør med andre. To Do for å følge opp å huske dine egne oppgaver. Oppgavelisten i Teams oppdateres til/fra Outlook og To do. Så du slipper å oppdatere flere lister. Løsningene gjør det for deg.


Gjøremålsappen To Do

To Do er Microsoft sin app for å følge oppgaver. Lag dine egne lister, i tillegg til de som er inkludert. De som er inkludert sørger for at du får oversikt over oppgavene dine enten de lagt inn i To Do, Outlook eller Teams. Tilgjengelig på mobil så du kan legge inn oppgaver du kommer på, og sortere gjøremålslistene dine.


Dele oppgaver med Planner.

Når du jobber sammen med andre, kan du legge til Planner i de teamene og kanalene oppgaver generes og blir utført. Tilordne oppgaver til ansatte, se status og følge opp. Oppgaver fra Planner vises i dine personlige gjøremålsapper. Outlook, Teams, To Do.


Hvilke app skal du velge til gjøremål?

Med så mange muligheter, i tillegg finnes det andre verktøy. Hvilken app skal du velge for å følge opp oppgaver og til gjøremålsliste?

Sannheten? Det spiller ingen rolle. Hvilken app du velger gjør ingen forskjell. Arbeidsvaner og bedriftskultur gjør. Når jeg holder kurs i hvordan du kan følge opp oppgaver. Spør jeg hva deltagerne gjør, og hvordan hverdagen er. Dette er tallene fra siste kurset:

Må sende og mottar påminnelser for å følge opp

2 observasjoner. Verktøy spiller ingen rolle. Og det er flere som må sende påminnelser for å følge opp. Enn mottar. Det er alltid det. Med tanke på at det meste skjer internt, så er jo det litt merkelig? Enten omgivelsene oppfatter oss annerledes enn det vi ser selv, eller noen få glipper for ofte. Er det rom for forbedring.

Arbeidsvaner kan endres

Vaner kan endres, og bedriftskultur kan forbedres. Det mangler ikke på apper for gjøremålslister. Lær noen knep i de du har. Få med kollegene og forsterk bedriftskulturen. Endre vaner litt, og få flyt i hverdagen.